شناسهٔ خبر: 172955 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار وقوع سیلاب در جنوب شرق کشور

جاده بارانی سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی از فعالیت سامانه بارشی در برخی نقاط استان‌های جنوب شرق کشور خبر داد که در پی آن احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی از فعالیت سامانه بارشی در برخی نقاط استان‌های جنوب شرق کشور که سبب سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی می‌شود خبر داد. این سامانه با سطح هشدار نارنجی امروز سه‌شنبه ۹ مرداد در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و جنوب و جنوب غرب کرمان فعالیت می‌کند که مخاطراتی نظیر رگبار باران، رعدوبرق همراه با وزش باد شدید و سیلابی شدن مسیل‌ها پی دارد.

اثرات مخاطره‌آمیز این سامانه شامل سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی است.

از این رو توصیه می‌شود برای کاهش اثرات مخاطره‌آمیز فعالیت سامانه نسبت به «عدم تردد و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی و پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع» اقدام شود.

همچنین توصیه می‌شود از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها اطمینان حاصل شود و تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و تسریع در جابه‌جایی محصولات کشاورزی برداشت شده اتخاذ شود.

«آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان و امدادی» از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی برای شرایط پیش رو است.